Categorieën

Fotografie

Muziek

Beeld

Achtergrond


Auteurs

Robert Theunissen

Paul Bouwmans

Fred de la Tourette



Bijzondere fotolocaties in Nederland

Bijzondere fotolocaties in Nederland

Bijzondere fotolocaties

In dit boek legt Jeroen Jazet bij ruim dertig fotogenieke locaties uit hoe je er komt, waar je aan moet denken en hoe je er de beste foto’s maakt.

Je kunt het hier bestellen.

In het boek ‘Bijzondere fotolocaties in Nederland en omstreken’ laat professioneel fotograaf Jeroen Jazet zien hoe je dicht bij huis prachtige foto’s kunt maken. Hij maakt je deelgenoot van zijn fototrips die je zelf ook kunt maken. Je komt dan gegarandeerd thuis met prachtige beelden en bent een betere fotograaf geworden. We spraken met Jeroen Jazet.

Ondergelopen bunkers bij Rockanje, een fotogeniek object waarvan niet veel mensen het bestaan weten. ©Jeroen Jazet.

In het boek bezoekt Jeroen Jazet meer dan dertig fotogenieke locaties in Nederland en omstreken. Hij neemt je mee in zijn fotografisch werkproces. Hij legt uit hoe je op de locatie komt, waar je aan moet denken bij de voorbereiding, hoe je fotografisch te werk gaat, welke apparatuur je het beste kunt gebruiken en hoe je die inzet. Het boek inspireert je om zelf op die locaties te gaan fotograferen.

Hoe ben je op het idee gekomen voor dit boek?

Als fotograaf werk ik voor opdrachtgevers en daarbij probeer ik hun wensen zo goed mogelijk te vertalen in beeld. Om mezelf fris te houden ga ik één keer per jaar een paar dagen naar een fotogenieke locatie om daar vrij werk te maken. Daar bijt ik me dan helemaal in vast en kijk wat ik eruit kan halen. Dat doe ik om mijn portfolio te vullen op mijn website maar vooral voor mijn plezier. Ik vind het heerlijk om dan zonder enige restrictie in alle rust te kunnen fotograferen. Ik zie wel wat ik tegenkom en laat me leiden door intuïtie en inspiratie. Het boek is een weerslag van deze trips en het fotografisch proces om er al improviserend iets moois te maken.

Op de Vliehors op het waddeneiland Vlieland is veel te fotograferen. Beschoten tanks op het militair oefenterrein bijvoorbeeld. ©Jeroen Jazet.

Ga je helemaal zonder plan op pad?

Meestal heb ik de locatie al een tijdje op het oog en weet dat die fotogeniek is. Vorig jaar ben ik een hele week op Vlieland geweest met het vage plan om daar de leegte te fotograferen. Ik wist ook dat het doordeweeks een militair oefenterrein is. Er liggen tanks die door de luchtmacht worden beschoten. Die verwrongen metalen monsters in de branding wilde ik ook gaan fotograferen. Ik heb daar vijftig kilometer over het eiland gewandeld en dat had een meditatieve werking. Tijdens het wandelen kom je mooie taferelen tegen en dan pak je de camera uit de fototas. De weersomstandigheden, het licht en de situatie inspireren je en met een beetje geluk kan er iets moois uit komen. Regelmatig gebeuren er onverwachte dingen of loop je tegen iets bijzonders aan dat je niet had voorzien. Dat voelt als een soort cadeau en als je daar fotografisch iets moois van kunt maken, geeft dat grote voldoening.

De Rotterdamse kubuswoningen worden vaak gefotografeerd. Hier speelde Jeroen met de reflecties op de daken en met de belichting voor een ongebruikelijk resultaat. ©Jeroen Jazet.

Geef eens een voorbeeld van zo’n cadeautje?

Ik ging naar de Markerstrekdam bij Lelystad om daar het mooie beeld van de ‘Zittende man’ te fotograferen. Aan de rechterkant zag ik wat palen in het water staan, in een T-vorm met netten ertussen. Ik dacht toen: hee, daar kan ik ook een foto van maken. Ik pakte mijn ND-filter om het water op de foto zacht te krijgen en speelde zo lang met de compositie en mijn standpunt tot er mooie minimalistische beelden ontstonden. Eigenlijk vind ik die foto nog mooier dan het standbeeld waarvoor ik er oorspronkelijk heen ging.

Het staat als een paal boven water dat dit tafereel bij de Markerstrekdam fotogeniek is. ©Jeroen Jazet.

Loop je niet het gevaar dat je met dit boek alles voorkauwt en dat er voor de fotograaf niets meer over is om zelf te bedenken?

Haha, ik moest alles uitzoeken om op die locaties te komen en daarbij liep ik tegen obstakels en moeilijkheden aan die ik best van tevoren had willen weten zodat ik me op het fotograferen had kunnen concentreren. Ik had dit boek dan ook zelf willen hebben voordat ik aan de slag ging. Bij de bunkers bij Rockanje stikte het bijvoorbeeld van de kwallen. Daar kun je niet op blote voeten het water in, je moet schoenen aan. Dat had ik graag willen weten. Bij het Palendorp in Petten moet je ook een stukje de zee in en dan zakt je statief weg in het slib. Als je dat van tevoren weet en er maatregelen tegen neemt, beleef je meer plezier aan het fotograferen zelf. Zo moet je dit boek zien: ik vertel die praktische zaken, haal mensen vervelend werk uit handen zodat ze zich op het fotograferen kunnen concentreren. Met de handvatten die ik geef kunnen mensen volgens hun eigen smaak en voorkeuren aan de slag gaan. Die zijn voor iedereen anders en de omstandigheden zijn ook altijd verschillend. Elke fotograaf komt thuis met unieke beelden. Je kunt wat elementen eruit halen die je interessant vindt en daarop voortborduren en er je eigen draai aan geven. Ik adviseer mensen dan ook: “Jat wat je kunt, het wordt toch altijd anders.”

Om het dak van het treinstation in Antwerpen helemaal op de foto te krijgen, legde Jeroen zijn camera met de achterkant op de grond. Hij maakte twee foto’s die hij later aan elkaar monteerde. ©Jeroen Jazet.

In het boek staan ook veel architectonische objecten. Ben jij ook architectuurfotograaf?

Nee hoor, het gaat mij meer om de compositie en het licht dan om het gebouw. Ik gebruik ook geen specialistische apparatuur zoals een tilt-shiftobjectief. Daarmee corrigeer je het perspectief zodat het gebouw er netjes recht op staat, maar ik wil daar juist graag van afwijken, met overdreven perspectief en dramatiek. Loodrecht omhoog fotograferen met een 14mm-objectief bijvoorbeeld. Midden in de hal van het indrukwekkende station in Antwerpen heb ik de camera op zijn rug gelegd. Om het prachtige plafond er helemaal op te krijgen, maakte ik twee foto’s die ik later aan elkaar monteerde in Photoshop. Ik legde de camera op de grond want dan heb je de maximale afstand tussen vloer en plafond. Mijn telefoon lag eronder om de camera nog een beetje te kantelen. Zo kwam alles erop en kreeg ik een ongebruikelijk resultaat.

Het gebouw ‘De Rotterdam’ wordt heel vaak gefotografeerd. Dan is het zaak om een originele invalshoek te zoeken. ©Jeroen Jazet.

Je opent met het boek ook de ogen van mensen voor de schoonheid en fotografische mogelijkheden van plekken die iedereen eigenlijk al kent. Hoe ben je daarop gekomen?

Ik heb geprobeerd om een combinatie te maken van dingen die bekend staan om hun fotografische mogelijkheden, zoals de kubuswoningen in Rotterdam of het gebouw De Rotterdam, maar ook dingen die nog niet zo bekend zijn als fotolocatie en die toch prachtige beelden kunnen opleveren. Kamp Westerbork, de erebegraafplaats in Margraten of de half ondergelopen bunkers in de branding bij Rockanje bijvoorbeeld. Het treinstation in Arnhem geeft ook veel fotografische mogelijkheden door het bijzondere ontwerp. Op een locatie die iedereen kent en waar al vaak is gefotografeerd probeer ik iets afwijkends te maken. Bij de Rotterdamse kubuswoningen heb ik me bijvoorbeeld geconcentreerd op de reflectie van de zon op een donker dak. Op het treinstation in Arnhem wilde ik de menselijke maat duidelijk maken door mensen in beeld te nemen. Omdat ik niemand herkenbaar in beeld wilde, werden dat silhouetten. Ik zag iemand uit de schaduw van de overkapping het zonlicht in lopen en maakte een foto. Toevallig was alleen zijn arm verlicht en dat vond ik een mooi effect. Tijdens die fototochten kom je op dit soort trucs die je ook op andere locaties kunt toepassen. Je breidt er je fotografisch vocabulaire mee uit.

Experimenteren met silhouetten om de menselijke maat aan te geven en het licht op station Arnhem. ©Jeroen Jazet.

Wat is je bedoeling met dit boek?

Ik hoop dat mensen het als een soort fotografische reisgids gaan zien. Het boek ligt in hun auto en als ze in de buurt van een locatie komen, pakken ze het erbij om te kijken wat ze daar kunnen maken. Tijdens de fototochten kom je op trucs die je ook op andere locaties kunt toepassen. Ik heb er mijn fotografische vocabulaire mee uitgebreid en dingen geleerd die ik ook bij opdrachten of andere foto’s kan toepassen. Ik wijs fotografen op de mogelijkheden die een bepaalde locatie biedt en hoop dat zij daar op hun eigen manier iets moois van maken. Ik geniet ervan om me een tijdje vast te bijten in een bepaalde locatie of onderwerp en daar een studie van te maken. Dat plezier hoop ik op anderen over te brengen. 

In het boek staan ook enkele locaties die vanuit Nederland gemakkelijk te bereiken zijn. Zoals de ondergelopen bunkers van de Antlantikwall bij het Deense Vigsø. ©Jeroen Jazet.

 Het boek Bijzondere fotolocaties in Nederland en omstreken is hier te bestellen.

Van maken tot raken 

Van maken tot raken 

Urbex-fotografie - interview met Wigo Worsseling.

Urbex-fotografie - interview met Wigo Worsseling.

0